“שוברים את הכלים וכן משחקים” – תערוכה במלאת 100 שנה להקמת תנועת הבאוהאוס, שהוצגה במוזיאון ישראל, בשנת 2019 ומאז מסתובבת בכל העולם, כללה מגוון עשיר של יצירות מקור, פעילות ומשחק ברוח הבאוהאוס, תנועה שהיתה חדשנית לזמנה ועודנה רלוונטית לימינו.
ניסו אדוט, מייסד חברת רהיטי היוקרה NISO ומעצבה הראשי, הוזמן על ידי אוצרי התערוכה, לתכנן מיצג שהוא פרשנות עכשווית לאחד מסממני הבאוהאוס הבולטים. ניסו, מעצב–אומן ותיק ומוערך, בחר ליצור במיוחד עבור התערוכה שחמט רצפתי גדול בגודל 3X3 מטרים, כמחווה למשחק האיקוני שעיצב ג’וזף הרטוויג בשנת 1924. המיצג מהווה רפליקה בקנה מידה חדש. לא עוד “משחק שולחן”, אלא “חלל של משחק” באמצעותו מוזמנים המבקרים לחזור אל הילד שבתוכם ולהתנסות בו. כלי המשחק האייקונים של הרטוויג הוגדלו ונוצרו בעבודת יד מוקפדת כקוביות עץ מרופדות בעור, החומר האהוב על ניסו, שהפך זה מכבר לסימן ההיכר של עבודותיו. כך כל כלי: צריח, סוס, רץ, מלך, מלכה, חייל הוא בעצם צורה מיוחדת ואת מקום המלכות והמלכים תופס ריפוד העור הקלאסי.
מאחר שהעור הוא חומר טבעי ורגיש, פיתח ניסו תהליך ייחודי של ציפוי שמעניק לו עמידות והגנה ומאפשר לעשות בו שימוש שיוצא מגבולות הכורסה אל הרצפה. המבקרים בתערוכה הוזמנו לנוע על גבי לוח השחמט המשובץ שעיצב אדוט, ולחוש ברגליים ובידיים את המהלכים של כל כלי, עד לניצחון של הלבן או השחור.
על פי תפיסת העיצוב המינימליסטי של אנשי הבאוהאוס, לפי עיקרון Form Following Function : משחק השחמט מפנה את הגב למשחק המלחמה המוכר עם מלכים ומלכות, צריחים, סוסים ורצים, ובמקומם מגדיר עיצוב גיאומטרי שנגזר מהפונקציה והחשיבות של כלי המשחק. כך הגודל קובע את המעמד, וצורת המצולע רומזת על כיווני התנועה האפשריים: קובייה עבור הצריח, אלכסונים עבור הרץ שיכול לנוע לכל כיוון, וכן הלאה.
כאות הערכה לעיצוב יוצא הדופן של השח מט והצלחת המיצג במוזיאון, זכה ניסו להכרה רישמית ממנכ״ל המוזיאון כ״רב אמן״ והיה למעצב הרהיטים הראשון בארץ שמציג בתערוכה במוזיאון. ״אחרי שנים של עבודה ויצירה, אין דבר יותר מרגש מקבלת הכרה באמנות שלי״ – מסכם ניסו.