בתערוכת Heimtextil 2025, אירוע העיצוב והטקסטיל הגדול בעולם, הוצגה לראשונה קולקציית ואסקו דה גאמה, סדרת רהיטים שנולדה מהיתוך נדיר בין עבודת יד מסורתית, טכנולוגיית הדפסה חדשנית, ותכנון קפדני של כל פרט ופרט. ההשראה לקולקציה נלקחה מדמותו של ואסקו דה גאמה, מגלה הארצות הפורטוגלי שחצה את האוקיינוס ההודי ופתח נתיב ימי מאירופה להודו. הדפסי המפות שיצרנו במיוחד לקולקציה, תוכננו ועוצבו על ידי מחלקת התכנון של ניסו, והם שוזרים בין עולם התגליות ההיסטורי לתפיסות עיצוב מודרניות.

מה שעושה את הקולקציה הזו לכה מיוחדת היא שיטת ההדפסה. לא מדובר בהדפס רגיל שחוזר על עצמו על גליל בד, אלא במשהו אחר לגמרי. כל חלק של הבד או העור נשלח להדפסה כשהוא מותאם למבנה הספציפי של הרהיט, כך שכל גזרה מקבלת הדפס ייחודי לה. הגזרות מתחברות בתפרים בצורה מושלמת, למרות שכל אחת מהן נראית שונה מהשנייה. זו עבודה שדורשת גם תכנון דיגיטלי מורכב, וגם חיבור ידני מדויק ורגיש. זהו כנראה אחד המקרים הראשונים בעולם, אם לא הראשון, שבו מודלים של רהיטים עוברים תהליך הדפסה כל כך מותאם אישית.

הרהיטים עצמם מדברים שפה עיצובית עשירה, כורסאת דובה עטופה בטקסטיל מודפס בהתאמה אישית, מסתובבת עם נוכחות ואופי, ספת צוף יוצרת תחושת ריחוף במבנה סהר עדין, שולחן שרוני עטוף בעור עם תפרים חיצוניים גסים אך מוקפדים, שולחן מקרון המעוצב כטוטם עכשווי, וכיסא קוביה שמביא גיאומטריה חכמה ואלגנטית פשוטה. כל פריט שייך לזמן אחר, אך גם לגמרי להווה.

קורנית דיגיטל, אחת החברות המובילות בעולם בתחום הדפסת טקסטיל דיגיטלית, מוכרת בעיקר בזכות יכולותיה בעולם האופנה, אבל כאן, היא נכנסת לראשונה לעולם הריהוט. זו חברה ישראלית, אך בינלאומית לחלוטין, עם מרכזי פיתוח ולקוחות בכל העולם, ונוכחות בבורסה האמריקאית. זהו שיתוף פעולה שני בין ניסו לקורנית, אחרי הצלחה מסחררת של ביתני הרהיטים המודפסים בשבוע האופנה בתל אביב לפני כמה שנים. הפעם, מדובר במהלך עמוק יותר, שנוגע בלב העיצוב, ולא רק במעטפת.

מי שעמד מאחורי המהלך המשותף הוא דניאל הורוביץ, שהוביל את הפרויקט עם שילוב נדיר של הבנה טכנולוגית, אהבה לחומר וראיית עומק עיצובית. לצד דניאל, יש להודות גם למנכ"ל קורנית רונן סמואל, שהאמין בחיבור הזה מהרגע הראשון.

התערוכה עצמה, Heimtextil, אחת החשובות באירופה לעיצוב פנים וטקסטיל, הייתה במה אידיאלית לחשיפה של קולקציה שאינה עוד רעיון, אלא מוצר מוגמר. עיצוב שיכול לשבת על במה בינלאומית, אבל גם להשתלב באופן טבעי בסלון הישראלי. ובעצם, זה כבר קורה, כל הדגמים שהוצגו הפכו לחלק מהקולקציה הקבועה של ניסו. הם נמכרים בהצלחה רבה, זוכים לאהבת מעצבים ולקוחות פרטיים, וממשיכים להוכיח שרהיט יכול להיות הרבה יותר מרהיט, הוא יכול להיות גילוי.


כתבות שפורסמו בעקבות התצוגה ב־Heimtextil 2025: